Om oss
En vägvisare för ett bättre företag för våra medarbetare och kunder
Vår företagspolicy
I allt vi gör vill vi överträffa våra kunders förväntningar och erbjuda ett mervärde och våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att leverera detta.
På HMP EL pågår därför ett ständigt förbättringsarbete som ska utveckla vår verksamhet för att erbjuda säkra och hållbara lösningar för såväl våra medarbetare och kunder som miljön. Vi förbinder oss också att följa lagar och krav. Som ett led i detta arbete har vi definierat en företagspolicy.
Genom kontinuerlig kompetensutveckling inom arbetsmiljö, kvalitet, elsäkerhet, miljö samt andra för verksamheten relevanta områden kan våra medarbetare förverkliga vår företagspolicy.
Vår företagspolicy fastställer de grundläggande värderingarna för Arbetsmiljö, Medarbetare, Kvalitet, Säkerhet och Miljö som vi vill skall råda på HMP EL. De uppfyller kraven i ISO 9001, ISO 14001 samt ISO 45001. Vår företagspolicy är vår vägvisare för att bli ett bättre och säkrare företag för våra medarbetare och kunder, och omfattar även inhyrd personal och underentreprenörer
Magnus Hegg, VD
2023-01-12
Arbetsmiljö och medarbetare
Vi skall säkerställa att:
• Allt arbete planeras och ordnas så att det ger förutsättningar för god hälsa och säkerhet.
• Vi har arbetssätt för identifiera risker och åtgärdar dessa.
• Samtliga involverade ska känna
delaktighet och samverkan vid beslut och uppföljning.
• Vi har en tydlig rollfördelning enligt
organisationsplan och uppdragsbeskrivning. Tilldelade arbetsuppgifter framgår av rollbeskrivningar.
• Elsäkerhetsledare skall alltid utses för den tid under ett uppdrag som sådan krävs. Detta gäller vid elarbeten där det
föreligger risk för elektrisk fara.
• Maskiner, fordon, redskap och andra
tekniska hjälpmedel och anordningar skall vara i sådant skick att de erbjuder
betryggande säkerhet. Detta gäller även
all personlig skyddsutrustning.
• Alla individer oavsett kön, ålder,
funktionsnedsättning, sexuell läggning,
könsöverskridande identitet eller uttryck, religiös eller etnisk tillhörighet behandlas lika och känner en gemenskap inom företaget.
• Våra medarbetare är nöjda och känner sig trygga i sin arbetsmiljö.
Kvalitet och säkerhet
Vi skall säkerställa att:
• Vi är lyhörda för våra medarbetares och kunders synpunkter och strävar efter att uppfylla deras respektive behov och överträffa deras förväntningar.
• Samtliga anläggningar och installationer utformas och utförs säkra samt underhålls- och skötselvänliga.
• Arbeten utförs av yrkeskunniga
medarbetare med god erfarenhet och med relevant, uppdaterad och verifierad
kunskap inom relevanta områden.
• Alla arbeten planeras, utförs, kontrolleras och dokumenteras enligt företagets instruktioner.
• Använt materiel uppfyller tillämpliga krav.
• Allt arbete utförs så att anläggningen vid överlämnade uppfyller kraven på
fackmässigt utförande
Miljö
Vi skall säkerställa att:
• Vi, i allt vi gör, åstadkommer så liten
negativ miljöpåverkan som möjligt
och därmed undviker att orsaka
miljöföroreningar.
• Vi i möjligaste mån föreslår energieffektiva lösningar samt väljer material och produkter som innebär ett bra miljöval och underlättar för återvinning.
• Vi har en effektiv avfallshantering som
inkluderar optimal källsortering.
- Vi jobbar med BVB och Sunda Hus.
etik
Vi följer Svensk byggtjänst etiska regler.
För oss innebär det att:
• Vi ska erbjuda och utföra arbeten i överensstämmelse med sunda ekonomiska,
etiska och fackmässiga principer.
• Vi ska respektera andra aktörer och
behandla dem sakligt samt avstå från att
genom uttalanden eller på annat sätt skada
annan aktörs anseende.
• Vi ska följa Allmänna
Reklamationsnämndens utslag.
• Vi har även förstärkt med Uppförandekod
(Code of Conduct) baserad på FNs Global
Compact dess 10 principer inom etik, socialt
ansvar och miljö.
ALKOHOL OCH DROGER
Om alkohol på våra arbetsplatser:
• Ingen medarbetare, anställd eller inhyrd,
eller underentreprenör får komma till
företagets arbetsplats påverkad av alkohol.
• Det är ej heller tillåtet att förtära alkohol eller
uppträda påverkad på arbetsplatsen.
• Det åligger varje anställd att vara
uppmärksam på alkoholproblem hos
arbetskamrater. Genom att uppmärksamma
problemet tar man ett första steg för sin
arbetskamrat att komma tillrätta med
problemet.
• Restriktivitet bör råda beträffande alkohol i
samband med representation, kurser och
konferenser samt att alkoholfria alternativ
alltid ska finnas tillgängliga.
• I medarbetarguiden har vi rutiner som
beskriver hur vi hanterar akuta situationer,
upprepade incidenter och missbruk.
Om droger på våra arbetsplatser:
• Då brukande av narkotika är straffbart i
Sverige förutsätter vi att våra medarbetare
inte gör sig skyldiga till någon typ av
narkotikabrott på eller i samband med
arbetet.
• Allt icke-medicinskt innehav och bruk av
narkotika och medför säkerhetsrisker som
inte kan accepteras i arbetslivet.
• Mer om droger finns i medarbetarguiden.
hos kund
Vi skall säkerställa att:
• Vi kommer när vi har lovat. Vid eventuella
förhinder meddelar vi kunden i så god tid
som möjligt.
• Vi presenterar oss på ett artigt sätt och tar
av skorna eller använder skoskydd om det
behövs för att inte smutsa ned eller skada
golvet.
• Vi har telefon i tyst läge hos kund och ringer
då inte samtal som gäller andra uppdrag.
• Vi nyttjar inte kundens egendom (till
exempel verktyg, städutrustning, kök eller
WC) om vi inte har frågat och fått tillåtelse.
• Vi respekterar kundens integritet och sprider
inte information om det vi har sett eller hört
hos kund.
BILAR OCH TRAFIK
Bilpolicyn gäller dig som nyttjar företagets bilar i tjänsten eller har förmånsbil.
• Våra bilar ska stärka vårt varumärke.
• Genom ett vänligt körsätt bidrar vi både till
en bättre miljö och ekonomi.
• Följa gällande trafikregler.
• Vid val av bilar beaktar vi både säkerhet och
miljö.
• Vi har beredskap för nödläge vilket innebär
att bilarna är utrustade med varselvästar till
alla sittplatser och förbandslåda.
• I medarbetarguiden finns mer detaljerad
information kring företagsbilar.